Teamontwikkeling, Tips

Beoordelingsgesprek is geen veroordelingsgesprek!

Eenmaal per jaar maak je de balans op met iedere medewerker tijdens het beoordelingsgesprek. Let op, het is een beoordelingsgesprek, geen veroordelingsgesprek! Een goed beoordelingsgesprek kan en mag geen verrassing zijn voor de medewerker, het is namelijk een samenvatting van alle gesprekken die je door het hele jaar heen met hem of haar hebt gevoerd.

beoordelingsgesprekTijdens dit gesprek bespreek je het functioneren van de betreffende medewerker in het afgelopen jaar. Je staat stil bij de eerder besproken aandachtspunten, de inzet, het contact met patiënten, de samenwerking met collega’s en de ontwikkeling die er in de afgelopen periode heeft plaatsgevonden. In feite is een beoordelingsgesprek een ijkpunt waarmee je de medewerker laat zien hoe hij of zij ervoor staat, om vooruitgang vast te kunnen stellen en realistische plannen voor de toekomst te kunnen maken.

Vaak heerst bij medewerkers het idee dat ze bij een beoordelingsgesprek alleen worden aangesproken op hun minder ontwikkelde punten en ontstaat er een soort van schroom om het gesprek in te gaan. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat er door het jaar heen weinig feedback op hun dagelijks functioneren wordt gegeven. In veel tandartspraktijken duikt men weg voor conflicten, worden dagelijkse ergernissen niet uitgesproken en worden deze verzameld voor tijdens het beoordelingsgesprek. Dan kun je de klok erop gelijk zetten dat medewerkers niet staan te springen om in gesprek te gaan.

Doelstellingen van een beoordelingsgesprek

  • inzicht in het functioneren;
  • verbeteren van de prestatie;
  • vergroten van de motivatie;
  • beargumenteren van eventuele arbeidsvoorwaardelijke beslissingen.

Verschil tussen beoordelings- en functioneringsgesprek

Beoordelingsgesprek versus functioneringsgesprek

Spiekbrief bij het beoordelingsgesprek

  • Een beoordeling is subjectief. Houd daarom rekening met de mogelijkheid dat je wellicht niet zuiver hebt waargenomen en je mening niet (helemaal) correspondeert met de werkelijkheid.
  • Zorg voor een goede voorbereiding.
  • Zorg voor een rustige ruimte en een gelijkwaardige zitpositie (niet tegenover elkaar, maar naast elkaar).
  • Wees eerlijk; draai niet om de hete brei heen.
  • Onderbouw jouw oordeel met waarnemingen en feiten.
  • Bewaak de structuur in het gesprek.
  • Een beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer. Jij bent zo’n 60 tot 70% van de tijd aan het woord.
  • Spreek geen waardeoordelen uit.
  • Laat jouw emoties achterwege.
  • Voorkom dat het persoonlijk wordt.


Lees meer
over de voorbereiding op het beoordelingsgesprek en de gespreksstructuur in het boek ‘Optimale agendaplanning in de tandartspraktijk‘. Als lezer krijg je online toegang tot handige tools, zoals een voorbeeld van een beoordelingssystematiek,

Delen met collega's?

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn