Tips sollicitatie gesprek in de praktijk

Home » Teamontwikkeling » Tips sollicitatie gesprek in de praktijk

Tips sollicitatie gesprek in de praktijk

Geplaatst op

Hoe kies je een nieuw teamlid?

Voor het creëeren en houden van een goed team, is werving en selectie enorm belangrijk. Intuïtie is een belangrijke troef in een sollicitatiegesprek en bepaalt vaak voor een groot deel onze keuzes. Of zoals we zelf vaak in de praktijk zeggen: je hebt 40 minuten nodig om je eerste indruk te onderbouwen. Toch moet je niet alleen vertrouwen op ‘de klik’. Mensen met vergelijkbare hobby’s of interesses zijn niet per se de beste keuze voor het team of de praktijk. Welke handvatten helpen je om voorbij je eigen bril te kijken om tot een goed onderbouwd besluit te komen?

Om erachter te komen of de sollicitant de beste keuze is voor jouw team en praktijk, is het fijn om een vaste structuur voor zo’n gesprek te hebben. Wij gebruiken zelf de STAR methode. Die lichten we hieronder kort toe.

Het sollicitatiegesprek, een paar algemene tips.

  1. Let op hiaten in de cv’s als het gaat om werkervaring
  2. Zijn de opleidingen afgerond of gevolgd?
  3. Check altijd minimaal twee referenties, daar doe jezelf een enorm plezier mee
  4. Check bij zorgverleners altijd de diploma’s
  5. Zoek naar wat mensen drijft of wat ze leuk vinden in het werk in het algemeen
  6. Vraag ook waar ze op vastlopen of zijn gelopen in het verleden
  7. Heb je kernwaarden? Vraag dan of ze kunnen omschrijven wat zij denken of voelen bij een van die kernwaarden

Het sollicitatiegesprek in de praktijk, doorvragen met de STAR methode.

Vaak prijzen sollicitanten zich aan met allerlei prachtige kwaliteiten. ‘Ik ben erg punctueel’, ‘Ik ben heel flexibel’, zijn best algemene begrippen. Vraag hierop door en kijk naar gedrag in het verleden. Gedrag in het verleden is een goede voorspeller van toekomstig gedrag. Hier komt de STAR methode om de hoek kijken. Stel over een specifieke eigenschap of vaardigheid de vraag of de sollicitant een concreet voorbeeld kan geven.

Vraag dan:

  • Wat was de Situatie
  • Wat was de Taak
  • Wat was de Activiteit (wat heeft specifiek deze persoon in die situatie gedaan)
  • Wat was het Resultaat

Als werkgever heb je snel de neiging om te kijken naar ervaring. Die ervaring hoeft niet altijd even relevant te zijn voor jouw eigen praktijk. Wat wel áltijd relevant is, is houding en gedrag. Daar zijn wij in de praktijk extra alert op. We leiden liever iemand wat langer op die misschien wat ervaring mist, maar wel nieuwsgierig is en wil ontwikkelen, dan dat we werken met iemand die het allemaal wel weet, maar zich negatief uitlaat over anderen.

Bepaal dus goed wat je zelf belangrijk vindt voor een nieuw teamlid en vraag daar specifiek op door tijdens het gesprek met de STAR methode. Succes!