Artikelen

Home » Tips & Tools » Artikelen

Zelf corona gekregen, paniek? De learnings van een collega met corona.

Corona de eigen ervaring Twee weken geleden kwam ik thuis met koorts. Ik had het zelf nauwelijks in de gaten en zou normaal gezien met een paracetamol de volgende dag zeker weer zijn gaan werken. Uiteraard heb ik me uit veiligheid voor alles wel laten testen. Dat op zich was al een avontuur, omdat er

De niet-nagekomen afspraak – wat doe je eraan?

De niet-nagekomen afspraak. Eén van de grootste ergernissen in veel praktijken. De planning in de war, een gefrustreerde of geïrriteerde receptioniste, omzetverlies. Zomaar wat van de gevolgen waar veel collega’s tegenaan lopen als patiënten niet op komen dagen. Wat doe je eraan? In dit blog een stappenplan om het probleem aan te pakken. Stappenplan om

MasterMind

Checklist eigen praktijk starten: denk aan deze 8 punten!

Het ideale moment om zelf te starten Veel sparren en advies krijgen over een belangrijk besluit Het starten van een eigen praktijk besluit je niet in één dag. Deze keuze is complex. Vraag daarom ondersteuning bij ervaringsdeskundigen om je te helpen bij je keuze. En natuurlijk spelen er naast deze belangrijke zaken nog andere vragen.

De continuïteitsbijdrage | Wat je moet weten voor je hem aanvraagt

Mondzorgverleners kunnen gebruikmaken van de Continuïteitsbijdrage (CB) die de zorgverzekeraars aanbieden. In dankbaarheid de steun met twee handen aanpakken, lijkt op het eerste gezicht een ‘no-brainer’. Het is alleen bepaald geen eenvoudige regeling, maar een heel uitgebreid contract geworden. Bij de klanten van Dentiva zien we dat de regeling heel verschillend kan uitpakken. Voor een

Filmpjes van mondzorg praktijken over hun maatregelen

Hieronder een aantal filmpjes die mondzorgverleners hebben geplaatst om hun patiënten te informeren, of om instructies te geven aan hun eigen team. Wil je jouw praktijk als voorbeeld hier laten zien? Stuur dan een mail naar info en dentiva.nl M2 tandartsen over de Corona maatregelen in de praktijk. Lieneke Jorna waarom de mondhygiënist belangrijk blijft

Praktische vertaalslag van de Corona maatregelen in de praktijk

Een geheel nieuw webinar over de praktische maatregelen die je in de praktijk moet nemen. Het vorige webinar ging over de grootte van de achterstand die we opgelopen hebben en de maatregelen die je kan nemen om de achterstand later weer in te lopen. Nu gaan we verder in op de mogelijkheden voor opschalen in

Beeld bellen met patiënten

Eerste ervaring met beeldbellen positief De eerste ervaringen met beeldbellen met patiënten in de praktijk van Dentalways zijn zeer positief. Leuk om te doen met kinderen. Maar ook met volwassenen met klachten kan het een welkome aanvulling zijn.Heb je zelf ook ervaring en wil je met gelijkgestemde collegae hierover sparren, stuur ons dan een mail.

Corona Dental World Update

Dentalpractice Corona impact in the world coronavirus (COVID-19)

I will try to make an overview of the status of dental practices in the world in opening for electice or emergency procedures. I do not guarantee the completeness or mistakes. Last update: 19-03-2020 FDI dentists can reach me at the what’s app group. Or at Alexander AT dentiva.nl Last update: 02-04-2020 State of open

Praktische tips bij praktijksluiting in verband met Corona

Het nieuws staat vol van Corona en ongetwijfeld ben je op de hoogte van de algemene maatregelen die overal genomen worden. Dentiva heeft specifiek voor de tandartspraktijk een aantal tips op een rij gezet om aan te denken, nu het advies is om ook de tandartspraktijken te sluiten. Wat kan en moet je als praktijkhouder

ebook High Performance Organisatie

High Performance Organisatie

Hoe wordt jouw praktijk een High Performance Organisatie? Wat maakt dat een organisatie excelleert? Onderzoeksbureau HPO Center deed wereldwijd onderzoek naar factoren voor succes. HPO stelt hier een gratis e-book beschikbaar. Hier gaan we op DentalPractice Excellence 2020 uitgebreid op in. Download hier het gratis eBook. Het boek onthult de geheimen en factoren van een excellente

Jouw praktijk naar de top! – 15 & 16 mei 2020

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 mei 2020 vindt alweer de derde editie van Dental Practice Excellence plaats met het thema ‘Jouw praktijk naar de top’. Tijdens dit interessante evenement gaan we in op succesvolle teamprestaties, efficiënt werken en groei. Alle aspecten van groei komen daarbij aan bod: persoonlijke ontwikkeling, samenwerking in het team en

Het belang van een APK voor de tandartspraktijk

Rijd je auto? Dan begrijp je het belang van de jaarlijkse APK. Door regelmatig onderhoud te plegen voorkom je nare verrassingen of dat je uiteindelijk zelfs stil komt te staan. Met de tandartspraktijk is het niet anders. Ook die heeft een regelmatige APK en onderhoudsbeurt nodig. Is jouw praktijk bestand tegen figuurlijke gaten of hobbels

Genoeg van laatkomers en afzeggers? Dit doe je eraan!

Word je af en toe moedeloos van alle tijd die het kost om te schuiven in de agenda door afzeggers of laatkomers? Het is een grote ergernis in de praktijk. Maar wat doe je er effectief aan? Verbale vaardigheden vormen een grote sleutel tot de oplossing. Hoe moet je reageren om de patiënt te motiveren

persoonlijkheid stijl DISC

Samenwerken met persoonlijkheden in teams, perfect met DISC

Bij een nauwe samenwerking in een team merk je snel dat mensen verschillend reageren op diverse omstandigheden. In een recent artikel voor Dental Tribune beschreven we de diverse persoonlijkheidsstijlen die je in de praktijk kunt tegenkomen, aan de hand van de DISC-methode. Soms ervaren we het gedrag van anderen als ‘bijzonder’, omdat het zo anders

Form Medewerker Tevredenheid Onderzoek

Agendaplanning: Hoe je de ideale dagindeling voor de praktijk opstelt

Een dag in de praktijk waarbij je jouw doelstellingen behaalt met zo min mogelijk stress. Is dat mogelijk? Het lijkt misschien niet waarschijnlijk, omdat er veel factoren zijn die jouw planning in de war kunnen schoppen. Jouw ideale dagplanning van tevoren bepalen en opstellen kan hierbij helpen. Toegegeven, het zal je niet op alle onverwachte

Meer salaris? Nee! Leer wat medewerkers echt motiveert

Het idee dat meer salaris een medewerker motiveert zich meer of blijvend in te zetten is een misvatting. De waarheid is dat het goede gevoel van bonussen of meer salaris maar heel kortstondig duurt. Binnen no-time voelt de medewerker zich niet meer tevreden en zit je als leidinggevende opnieuw met je handen in het haar.

Weerstand uit de weg

 ​Mensen houden van nature niet van veranderingen. Dat geldt ook voor medewerkers in de praktijk. Sommigen doen grote moeite om alles bij het oude te laten en bij alles dat anders is, stribbelen ze tegen. Misschien is jouw idee niet goed of niet goed genoeg, maar meestal is het zo dat je net een stap

Waarom doen ze niet gewoon wat ik zeg?

Een apparaat blijft gewoon ongebruikt in de hoek liggen. Medewerkers gaan naar huis zonder de kaart af te maken. Of misschien lukt het maar niet om de agenda goed bezet te hebben. Herken je dit? Dat je iets wilt invoeren of veranderen in de praktijk, maar dat het er steeds niet van komt? Je bent

Hoe actief zoek jij naar verbeteringen?

Als tandarts ben je vaak druk met patiëntenbehandelingen en de administratie die daarbij komt kijken. Daardoor kom je soms aandacht tekort voor alle processen die daaromheen ook een belangrijke rol spelen: het maken van begrotingen, het beantwoorden van de telefoon en de werkzaamheden in de sterilisatie. Juist in die gebieden zijn nog veel verbeter- en

Op naar een gelukkige praktijk!

Geluk in het werk is heel belangrijk: gelukkige mensen werken harder, beter, zijn creatiever, en minder vaak ziek. Maar hoe houden we ons team dan echt vitaal? Op vrijdag 15 maart 2019 bespreken we dit thema uitgebreid op het seminar van Dental Practice Excellence 2019. Professor Ap Dijksterhuis ging specifiek in op de gelukkige organisatie,

Succesvol jouw team aansturen!

Je team vitaal houden is soms een hele klus. Hoe wapen je jezelf bijvoorbeeld het beste tegen stress? Of misschien ervaar je weerstand wanneer veranderingen in de praktijk doorgevoerd moeten worden. Worstel jij als praktijkhouder of – manager wel eens met deze dilemma’s? Dan nodigen we je graag uit voor het Dental Practice Excellence seminar

Interim praktijkmanager beschikbaar

Naast het begeleiden van praktijken om de workflow, preventieprogramma’s en communicatie te verbeteren, hebben we ook met enige regelmaat ruimte voor een (interim) praktijkmanager en begeleiden we startende praktijkmanagers in de praktijk. Interim PM beschikbaar! Op dit moment hebben we een ervaren senior praktijkmanager beschikbaar voor drie dagen in de week. Hij is flexibel en slagvaardig. Dentiva

De drie onmisbare rollen van de medicus in de praktijk

Als medicus in de praktijk heb je vaak meerdere petten op. In de eerste plaats ben je vakman. Met een eigen praktijk ben je daarnaast ook ondernemer die moet inspelen op wat er in de markt gebeurt. En dan moet je ook nog eens je team aansturen als leidinggevende. Die drie rollen op hoge kwaliteit vervullen

Aansturen van je team: 15 maart 2019

Dental Practice Excellence 2019 Hoe houd je jouw team vitaal, actief en enthousiast? Kun je dit meetbaar maken? Hoe help je jezelf en de medewerkers te wapenen tegen de moderne verleidingen en hoe zorg je ervoor dat ze voldoende energie hebben op het werk? Praktische dag voor praktijkhouders en praktijkmanagers Met het energie model van

Uitkomsten onderzoek – MO Live!

Voor de zomer deden MedischOndernemen en Dentiva een uitgebreid onderzoek onder tandartspraktijken naar de groei en ontwikkeling in de mondzorg. Aanstaande vrijdag 5 oktober laten we de resultaten zien op MedischOndernemen Live! Klik hier voor het volledige programma Wat hebben we onderzocht? We keken onder andere naar de knelpunten die tandartsen ervaren, hoe de druk en

Communicatie tips & trucs deel 1 – SPIN

Hoe zorg je dat een gesprek goed en zonder ruis verloopt? In deze en de volgende Dentiva nieuwsbrieven krijg je tips en ezelsbruggetjes die van pas kunnen komen bij jouw communicatie met diverse gesprekspartners. Vandaag: de SPIN methodiek….. Als tandarts, praktijkhouder of praktijkmanager luister en praat je waarschijnlijk veel met verschillende doelgroepen; patiënten, assistentes, collega medici en leveranciers. Alle gesprekken

Aandacht voor klantrelatie

Aandacht voor de klantrelatie

Een goede praktijkhouder besteedt veel aandacht aan de relatie met de klant. Hier zijn boeken vol over geschreven. Zo is ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers overigens een aanrader! Nu is de relatie met de patiënt iets waar tandartsen van vinden dat zij er erg sterk in zijn. Het gaat immers om een unieke vertrouwensband.

Makkelijke zinnen om het ‘succesvol’ te zeggen!

Het verbeteren van mondelinge vaardigheden kan een enorm verschil maken in het succesvol omgaan met patiënten en planningsuitdagingen. Minimaliseer ergernis door vandaag al met je team te oefenen met deze vaardigheden. Dat maakt de gesprekken makkelijker én zorgt ervoor dat je eerder een goede agendaplanning hebt! Een paar voorbeelden:  ZEG: IN PLAATS VAN:   “Laten we

Functioneringsgesprek voorbereiding en uitvoering

Natuurlijk is het goed om gesprekken te voeren met je team. Maar waar heb je het dan over? Hoe geef je een gesprek vorm en hoe voorkom je weerstand van jouw team tegen functioneringsgesprekken? Het functioneringsgesprek is nadrukkelijk iets anders dan een beoordelingsgesprek. Of je nu werkt in een kleine of grote tandartspraktijk, je hebt

lean-visueel

Visueel sturen, een lean voorbeeld uit Japan

Visueel sturen, een Lean voorbeeld Om grotere praktijken georganiseerd te houden, heb je steeds meer hulpmiddelen nodig om te zorgen dat alles op de goede plek staat. In Japan hebben ze visualiseren tot kunst verheven. Ook de agenda van de tandarts biedt veel mogelijkheden om visueel te sturen. VvAA Qualitytime organiseerde in 2018 een studiereis naar

afspraken wijzigen van patiënten: wel of niet doen?

Afspraken wijzigen kan verleidelijk zijn als oplossing om de agendaplanning sluitend te maken, moet je hier voorzichtig mee omgaan. Wanneer je routinematig afspraken van patiënten verzet, dan kunnen zij diezelfde neiging krijgen. Minder wijzigen geeft ook meer rust in de praktijk. Het is handig om in de agenda visueel te markeren als de patiënt verzet is in

De ongelooflijke precisie van Lean management in Japan

Momenteel ben ik op Lean reis in Japan, waar ik me verdiep in Lean Management en wat dit voor de tandheelkunde kan betekenen. Meteen al na de eerste dag bleek dat je met een groep collegae in een vreemde omgeving tot veel vernieuwende inzichten kunt komen. Tijdens een inspirerend bezoek aan Toyota zagen we niet alleen

18 tips voor in de tandartspraktijk (deel 4 – slot)

15. Makkelijke zinnen voor veelgestelde vragen Dit principe is eenvoudig: Verzin voor veel gestelde vragen makkelijke antwoorden en deel die met het team. We zien vaak zorgverleners struikelen over vragen van patiënten zoals ‘Waarom moet ik nu opeens naar de mondhygiënist?’ of ‘Waarom krijg ik nu alweer twee foto’s?’ Patiënten vragen niet naar een academische

Hoe voorkom je dat patiënten hun afspraken makkelijk afzeggen?

Als patiënten te laat of net op tijd hun afspraak afzeggen, ontstaat er veel stress in het team. Zowel de receptie als de behandelaars hebben hier last van. De receptie heeft, ondanks allerlei handige hulpmiddelen zoals de ‘snel bellen lijst’,  relatief veel tijd nodig om het gat op korte termijn (lees binnen twee dagen) weer

Hoe verbeter je de praktijk eenvoudig?

Onlangs schreven we een artikel  over het eenvoudig verbeteren van de praktijkvoering. In dit artikel gaan we in op 6 punten.

18 tips voor in de tandartspraktijk (deel 3)

11. Check de personeelsdossiers Als je ze nog niet hebt, leg dan per medewerker een dossier aan en bewaar deze in een beveiligde omgeving. Uitgebreide informatie hierover vind je in het boek ‘Communicatie in de tandartspraktijk’ Plan iedere week even tijd in en noteer dan bij alle medewerkers (of bij een selectie hiervan) wat je de

team training tandartspraktijk

Team training tandartspraktijk, consequent bijhouden…   Team training tandartspraktijk, hoe houd je het team actief en goed getraind? Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste uitdagingen voor tandartspraktijken wereldwijd. De wet en regelgeving wordt steeds complexer en de behandelmogelijkheden steeds veelzijdiger. Daarnaast versnellen de nieuwe technieken zich ook nog eens. Voor elk nieuw apparaat moet

leiderschap tandartspraktijk

Leiderschap mondzorg, de 5 niveaus van Jim Collins

Leiderschap mondzorg is een belangrijk thema voor de praktijkeigenaar. Om het team optimaal te motiveren, is het belangrijk dat je goed richting geeft. Met goede afspraken met de praktijkmanager kan je het geregel goed delegeren.  De praktijkeigenaar blijft wel de leider. Het is goed om een keer stil te staan bij je stijl van leiding geven

18 tips voor in de tandartspraktijk (2)

6. Maak het doel voor dit jaar duidelijk aan het team Waar gaat de praktijk naartoe en waar wil je extra aandacht aan geven: meer aandacht voor preventie of voor het patiëntendossier? Maak het team duidelijk wat je dit jaar wilt bereiken. Focus geeft richting, maar ook energie als je er haalbare doelstellingen aan verbindt.

tijd voor benchmark tandartspraktijk

Benchmark tandartspraktijk, inzicht om 2018 te verbeteren

Benchmark tandartspraktijk, weten waar je staat. Als praktijkhouder is het goed om jaarlijks te kijken hoe de praktijk het gedaan heeft. Daarvoor heb je benchmark tandartspraktijk nodig. De accountant focust op de kosten, die door hem in allerlei categorieën, wordt uitgesplitst. Minstens zo interessant is het om te kijken naar een uitsplitsing van de omzet

18 tips voor 2018 in de tandartspraktijk (1)

1. Maak een communicatieschema Naarmate de praktijk groter wordt, heb je meer communicatiemomenten nodig die divers van aard zijn. Met parttimers en grote praktijken is het zo goed als onmogelijk om alle overleggen te voeren waarbij iedereen aanwezig is. Splits de overleggen in functie, zoals een receptie-, een preventie- en een behandelaarsoverleg. Organiseer daarnaast praktijk

change

Veranderingen realiseren in de tandartspraktijk

Veranderen of iets nieuws invoeren is geen makkelijke klus. Als je niet oppast, kunnen mensen makkelijk in de ‘afwacht’ stand raken of zelfs veranderingen saboteren.  Daarom is het belangrijk om veranderingen geleidelijk, gedragen en gericht door te voeren. Natuurlijk word je als team in een hectische praktijk regelmatig afgeleid door de waan van de dag.

tijd voor benchmark tandartspraktijk

Beoordelingsgesprek is geen veroordelingsgesprek!

Eenmaal per jaar maak je de balans op met iedere medewerker tijdens het beoordelingsgesprek. Let op, het is een beoordelingsgesprek, geen veroordelingsgesprek! Een goed beoordelingsgesprek kan en mag geen verrassing zijn voor de medewerker, het is namelijk een samenvatting van alle gesprekken die je door het hele jaar heen met hem of haar hebt gevoerd.

team samenwerking

Team performance – by Alex Nottingham

In today’s challenging dental marketplace, your dental team needs to be better than ever. A highly effective team provides high quality patient care, more consistent performance, less stress for the Doctor, and increased production. Most dental practices have competent individuals, but without an overarching strategic vision and tactical goals to help the individuals become a

HotelKarelV

DPE2018: Maak kans op een gratis hotel overnachting!

Onder alle deelnemers die zich tot 5 december aanstaande voor zowel het seminar op vrijdag 23 maart, als de Masterclass op zaterdag 24 maart, hebben ingeschreven, verloten wij een gratis overnachting van 23 op 24 maart, in Grand Hotel Karel V***** in Utrecht. Dit geldt voor een standaard single kamer, inclusief ontbijt. Het hotel ligt op zo’n

Teambuilding

Teambuilding is meer dan een dagje samen weg uit de praktijk

Een groep collega’s is niet vanzelfsprekend ook een team. Maar hoe creëer je een hecht team met een aantal individuen? Alleen als je voortdurend bewust bezig bent met de effectiviteit van het team, ben je in staat een goed functionerend team te creëren. Vaak wordt, ten onrechte, gedacht dat er kan worden volstaan met één

Alex Nottingham

Systems and Training in the Dental Practice (by Alex Nottingham)

One of the great challenges of a small business is to build ‘systems’ into the business, in such a way that, once the system is mature, ‘variability’ is minimized. This is true for nearly every business – from restaurants to auto manufacturing. And leveraging the power of systems is critical for a business where the

Telefoonvaardigheden in de tandartspraktijk

Telefoonvaardigheden in de tandartspraktijk

Gastvrijheid, slimmer werken of beter resultaat, is vaak een kwestie van gewone dingen heel goed doen. Telefoonvaardigheden in de tandartspraktijk zijn daarin een belangrijke schakel. Wordt de telefoon altijd aangenomen? En hoe snel? Onze eigen ervaring met een onlangs aangeschaft nieuw systeem is zeer positief. Klanten hoeven minder lang te wachten en worden effectiever geholpen.

Afspraken wijzigen in de tandartspraktijk

Een van de redenen dat patiënten makkelijk afspraken wijzigen, is dat de praktijk dit zelf ook veel doet. In ons boek ‘Optimale agendaplanning voor de tandartspraktijk’, laten we zien hoe je dat makkelijk kunt bijhouden. Hierdoor bel je in ieder geval niet dezelfde patiënt twee keer voor het wijzigen van de afspraak. Afspraken wijzigen omdat de tandarts

Jobs to be done, waarvoor komt de patiënt eigenlijk?

Wie de kantbeleving in de klantreis, of customer journey, wil verbeteren, moet goed kijken waar de klant écht voor komt. Een mooie video hierover is van Jos Burgers: ‘Willen klanten boren of juist gaten?’ is zijn zeer inzichtgevend verhaal. Klik hier voor zijn video. Het perspectief van de patiënt is een belangrijk element van échte gastvrijheid.

Implantaat utrecht het beste centrum voor implantologie in utrecht en omstreken

Implantaat Utrecht, het plaatsen van een implantaat Een implantaat kan de perfecte oplossing zijn voor het verlies van een voortand. De behandeling zelf verloopt vrijwel pijnloos. Uiteraard behandelen wij u onder locale verdoving. We maken het u zo comfortabel mogelijk. Na twee tot zes maanden hecht het kaakbot zich aan het implantaat en ontstaat er

persona klantreis

Maak je eigen persona voor ‘de ideale klantreis in de tandartspraktijk’ in vijf simpele stappen

Een persona helpt je beter te weten wie je patiënten zijn. Of nog belangrijker: wat zij van jou nodig hebben, of waarom ze graag naar jouw praktijk komen. Op gevoel weet je het vaak wel, maar zodra je echt gastvrij wilt zijn, of goede brieven of folders wilt maken, dan is het lastig als je het

compliment

De kunst van het compliment in de tandartspraktijk

Complimenten in de tandartspraktijk Complimenten geven blijkt in de praktijk erg lastig. Met Dentiva voeren we veel praktijkanalyses uit. Daarbij is een kort medewerkertevredenheidsonderzoek een vast onderdeel. De meest terugkerende verbeterpunt van dit onderzoek is de communicatie. In ons boek ‘communicatie in de tandartspraktijk’ gaan we hier uitgebreid op in. Het compliment en het voordeel voor de

klantreis tandartspraktijk

Klantreis tandartspraktijk, 4 eenvoudige stappen

Een klantreis in de tandartspraktijk is goed uit te voeren in jouw eigen praktijk. Het is een vast onderdeel van gastvrijheid. Met de klantreis tandartspraktijk doorloop je stapsgewijs het proces dat de klant of patiënt meemaakt bij het praktijkbezoek. Een goede klantreis kun je in jouw eigen praktijk doorlopen. Daar zijn een aantal stappen voor, die we

dagstart tandarts

Dagstart tandarts, het voordeel van rust en een betere agenda?

De dagstart tandarts komt voort uit Lean Six Sigma. Ook voor de tandarts en zijn team is een dagstart een uitkomst. Voor het invoeren van de dagstart in de tandartspraktijk kan de tandarts gebruik maken van de “checklist Lean dagstart voor de tandartspraktijk” Dagstart tandarts, wat is het voordeel? De tandarts heeft twee grote voordelen met

trots zijn op je tarieven

Wees trots op je tarieven

Wat moet je doen als de patiënt het te duur vindt? Als zorgverlener is commercieel denken uit den boze. Maar dat betekent niet dat alles gratis of goedkoop moet zijn. Ook in de zorg heeft kwaliteit zijn prijs. Dat is voor patienten herkenbaar in de tijd en aandacht die hij ontvangt, maar minder voor de voorbereiding

patientervaring

Weet u waarom uw patiënt de praktijk verlaat

Dat er af en toe een patiënt de praktijk verlaat hoort bij ons vak. Maar houdt u ook bij wanneer en waarom? Dat kan waardevolle informatie opleveren, zeker als je met meer tandartsen of mondhygiënisten werkt. Helaas laat onze praktijksoftware niet toe om dat makkelijk vast te leggen en terug te halen. Een eerste stap

exponential medicine

Exponential medicine, de digitale revolutie in de praktijk

De digitale revolutie krijgt een enorme impact in de dagelijkse praktijk van de tandarts. Tot nu toe merkt u daar in de algemene praktijk relatief weinig van, maar dat zal volgens de experts die spraken op het congres Exponential Medicine spraken, snel en heftig veranderen. Heeft de patiënt nog wel een dokter nodig? De computer

handige word tip

Handige ‘Word’ tip voor verwijsbrieven

Word tip voor de tandartspraktijk. In de tandartsprakijk maakt u regelmatig een verwijsbrief of een begroting. Met behulp van sjablonen kan je snel een mooie persoonlijke brief maken. Eén van de velden die u vaak gebruikt is het datum veld, dat automatisch de datum van vandaag gebruikt. Het nadeel daarvan kan zijn dat de datum

Chaos op het netwerk – een goede folder structuur

Op veel computers van praktijken heerst een milde vorm van chaos als het gaat om bestanden en folders. Een duidelijke consequente naamgeving en ordening helpt bij het zelf sneller vinden, maar vooral ook voor nieuwe collega’s in de praktijk. Je kan de bestanden zien als papieren die je wil opbergen. Er zijn twee manieren om

chaos op het netwerk

Chaos op uw netwerk – Bestandsnamen

Je bestanden makkelijk en consequent terug kunnen vinden Op veel computers is het een wild west als het gaat om documenten. Dubbele documenten, onduidelijke versies, in verschillende mappen. Hoe leg je nu een goede structuur aan die voor iedereen helder is en ook goed bij te houden is? In de komende tijd,neem ik u graag mee

optimale agendaplanning

Laatste 6 exemplaren van optimale agendaplanning

Ons boek ‘optimale agendaplanning voor de tandartspraktijk’ is een feite een praktisch stappenplan voor het ontwerp van een succesvolle dagindeling. Het is zeer toegankelijk geschreven met duidelijke schema’s en overzichten. Assistenten hebben er een stevige houvast aan om het idee van de blokplanning goed uit te voeren in de praktijk. De Edin MBO opleiding voor assistenten maakt

Spoedgevallen in de praktijk

Spoedgevallen hebben een enorme impact op de dagelijkse praktijk. Door het goed registeren van de klachten, kan je interessante ontdekkingen doen: – zijn er seizoensinvloeden? – zijn er bepaalde klachten die veel voorkomen? – zijn er bepaalde artsen ie meer pijnklachten veroorzaken dan anderen. Klik hier om een voorbeeld van een registratie formulier te downloaden.

optimale agendaplanning

Optimale agendaplanning

Meer visuele informatie in de agenda, hoe doe je dat? Een volle agenda met een goede flow die voor een prettige werkdag zorgt, is een hele kunst. Maar als de agenda vol staat wordt het lastig om het overzicht te houden. Kunt u snel zien of er iets bijzonders is met de patient? Of maakt

7 lessen over leiderschap

Het team is het belangrijkste onderdeel van ons vak. Zonder team ben je nergens. Als je denkt dat je het als tandarts in je eentje kan, ben je eigenlijk al verloren. Maar dan? Samen werken en samenwerken is zeker niet eenvoudig. Een van de mensen die daar mooi vol zelfreflectie over kon vertellen was Marc

Doorlopen zonder afspraak

Als we de patiënten die zonder een afspraak de deur uitlopen als voorbeeld nemen, dan kun je eenvoudig bij de balie een dagstaat per behandelkamer neerleggen. Het enige dat de assistente hoeft te doen is een streepje zetten bij de patiënt die zonder afspraak weg is gegaan. Je kunt overwegen om ook de redenen in

7 fouten praktijkwebsite

7 fouten die je op je website moet vermijden

De praktijkwebsite als visitekaart voor de nieuwe patient De praktijkwebsite is een belangrijk voor nieuwe patienten van de tandartspraktijk. Het is goed als tandarts en praktijkmanager hier jaarlijks naar kijken. Bijna alle patienten die zich nieuw in de praktijk melden, zullen eerst op de site kijken, ook al komen ze via mond tot mond reclame

Wat doet 6% korting met het arbeidsinkomen van een tandarts?

Wat doet 6% korting met het arbeidsinkomen van een tandarts? De gevolgen daarvan zijn behoorlijk ingrijpend. In dit rekenvoorbeeld gaan we uit van 60% kosten. Grotere praktijken maken vaak meer kosten en kleinere praktijken hebben vaak een grotere winstmarge…  Maar laten we nu uitgaan van 60% kosten. Dat is al een behoorlijke aanname want we

relatief lage kosten

Kosten mondzorg zijn relatief laag

Tandartsen zijn naast zorgverlener ook ondernemer. Niet alleen het praktijkmanagement is voor de tandarts en praktijkmanager daarvoor van belang, maar ook het besef dat de kosten voor de tandarts relatief laag zijn. Veel tandartspraktijken geven zonder de patient iets te zeggen korting, of denken zelf dat tandheelkunde slecht betaalbaar is. De kosten voor de mondzorg

benchmark tandartspraktijk

Kengetallen voor het praktijkmanagement van tandartspraktijken in de mondzorg

Kengetallen voor de tandartspraktijk zijn enorm belangrijk voor het sturen op getallen in de praktijk. Praktijkmanagers en tandartsen kunnen deze getallen goed gebruiken om hun eigen vooruitgang te meten en soms ook om hun organisatie te vergelijken met die van collega’s. Een overzicht van gebruikte kengetallen kunt u hier downloaden. Ook is er een lijst

expeditie dentiva

Expeditie Dentiva: blijvende vooruitgang

Wilt u blijvende vooruitgang, rust en efficiency in de tandartspraktijk? In 9 maanden tijd helpen wij tandartsen en hun team de organisatie van de praktijk te structureren en soepeler te laten lopen. Samen zorgen we voor haalbare doelen waarbij zowel patiënt, team als resultaat centraal staan. Door continue verbetering op de werkvloer leert het team

Medische dossiers moeten beter op orde

Praktijkmanagement: tandarts moet meer opschrijven Huisartsen moeten de medische dossiers van hun patiënten veel beter op orde hebben. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid gaat de huisartsenorganisaties daarop aanspreken.  Schippers kondigt dat vrijdag aan in een brief aan de Tweede Kamer. tweederde van dossiers niet op orde Aanleiding is een onderzoek van de Consumentenbond waaruit vorige

Afleiding aan het plafond in de tandartspraktijk

Voor patienten kan liggen in de stoel van de tandarts of mondhygienist een saaie bedoening zijn. Voor patienten kan liggen in de stoel van de tandarts of mondhygienist een saaie bedoening zijn. Met een eenvoudig poster in het systeem plafond maak je al snel veel goed. Sommige praktijkmanagers laten daarvoor een tegel beschilderen of bedrukken.

Lean dagstart

Dagstart in de tandartspraktijk brengt rust voor het team

De dagstart komt voort uit Lean Six Sigma. Ook veel tandartspraktijken gebruiken het steeds meer. De praktijkmanager in een tandartspraktijk kan makkelijk een dagstart aan het praktijkmanagement van de tandartspraktijk toevoegen door gebruik te maken van de “checklist Lean dagstart voor de tandartspraktijk” Wat houdt een dagstart in? Dit communicatie moment betekent in de praktijk

Tandarts omzet gedaald in 2013

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft haar rapport over de uitgaven aan de zorg in 2013 gepubliceerd. Download hier het persbericht. Het CBS concludeert dat de uitgaven aan tandartspraktijken in 2013 met 0,9% gedaald zijn. In 2012 bedroegen de uitgaven aan tandartsenpraktijken 2,81 miljard en in 2013 2,79 miljard. In 2013 zijn de uitgaven

Zorguitgaven 2013 CBS

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft haar rapport over de uitgaven aan de zorg in 2013 gepubliceerd.  Het CBS concludeert dat de CBS uitgaven in 2013 met 0,9% gedaald zijn. In 2012 bedroegen de uitgaven aan tandartsenpraktjken 2,81 miljard en in 2013 2,79 miljard. In 2013 zijn de uitgaven aan zorg met 1,6 procent

Wat patiënten en tandartsen belangrijk vinden aan de organisatie van de tandartspraktijk

Op 6 februari 2013 publiceerde gezondheidswetenschapper Rutger Sonneveld zijn proefschrift waarin juist de organisatorische kanten van de tandartspraktijk aan bod kwamen. Hij onderzocht wat patiënten belangrijk vinden aan een tandartspraktijk en wat tandartsen zelf denken dat belangrijk is. Voor zijn promotieonderzoek ontwikkelde Sonneveld een vragenlijst die werd ingevuld door 3.150 patiënten uit 100 representatieve tandartspraktijken

npcf klantwens

Rapport: klantwensen in de tandartspraktijk: NPCF criteria

Wat zijn de klantwensen van de patiënt in de tandartspraktijk? Goed inspelen op de klantwens van de patiënt is een vast onderdeel van de gastvrijheid. De NPCF deed in 2009 onderzoek naar wat patienten belangrijk vinden aan een tandartspraktijk. De patienten zetten de criteria ook op volgorde van belangrijkheid:  De top van wat patienten belangrijk vinden is:

De tandartsassistent anno 2020

Presentatie voor “de assistente anno 2020” Ook het praktijkmanagement voor de tandarts zal sterk veranderen. Naast de praktijkmanager krijgt de tandartsassistent belangrijke extra taken. De rol van de tandartsassistent verandert behoorlijk. Er komen meer mensen die meer tanden en kiezen hebben en die ook nog eens tot op hoge leeftijd willen behouden. De assistent krijgt een belangrijke extra

Premies tandarts verzekeringen stijgen harder dan tarieven

Volgens een diepgaand onderzoek van de VvAA uitgevoerd door Annalise zijn de tarieven van tandartsen in 5 jaar tijd met 7,6% gestegen. In die zelfde periode stegen de premies van de verzekeraars met maar liefst 20%.  Daarmee stijgen de premies 2,5 harder dan de tandarts tarieven. Daarboven blijkt nog eens dat verzekeringsmaatschappijen ieder jaar minder

Specialisten willen ook blijven ondernemen

Bijna negen van de tien vrijgevestigde medisch specialisten willen in 2015 vanuit een gemeenschappelijk medisch specialistisch bedrijf zorg gaan leveren aan het ziekenhuis. Daarmee kiezen de vrijgevestigde artsen in overgrote meerderheid voor continuering van hun huidige fiscale status als ondernemer. http://www.skipr.nl/actueel/id18258-specialisten-willen-en-masse-samen-ondernemen.html

NZA wil meer macht voor verzekeraars

Naar aanleiding van berichten over oneerlijke contractsonderhandelingen in de fysiotherapie, bericht de NZA dat zij dit juist een goede zaak vinden. Download hier het persbericht wat de NZA publiceerde.

NT: nieuw onderzoek trekt NZA rapport in twijfel

bron:  NT (Nederlands Tandartsenblad, mei 2013) Eind april berichtte onder meer VvAA over een onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Mid Summer Night Party (MSNP) waarin de Marktscan Mondzorg die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in juni 2012 presenteerde, onder de loep is genomen. Conclusie van de MSNP: de Marktscan – die er toe leidde dat het experiment

Nieuwkomer ixorg zit achter nep doe-het-zelf tandartsboor

PERSBERICHT Dentidrill is gelukkig niet echt Nieuwegein, 28 oktober 2013 – De Dentidrill, een doe-het-zelf tandartsboor voor thuisgebruik, bestaat niet echt en is een PR stunt van ixorg. De video en website waarin de Dentidrill wordt aangeprezen, riep de laatste dagen flink wat vragen op bij consumenten en media. De infomercial over de Dentridrill is in één

Hoe de NZA denkt over macht van de verzekeraars (2) – Mondzorg in Nederland

De NZA denkt dat macht van verzekeraars zorgen voor lagere kosten. De recessie van afgelopen twee jaar heeft kennelijk volgens hen geen impact. Zolang er geen klachten komen, is het wat de NZA betreft prima. Er zijn wel klachten, maar die komen van ziekenhuizen en zorgverleners. Die tellen natuurlijk niet mee. Pas als er veel