Praktijkmanager, Slimmerwerken

Veranderingen realiseren in de tandartspraktijk

changeVeranderen of iets nieuws invoeren is geen makkelijke klus. Als je niet oppast, kunnen mensen makkelijk in de ‘afwacht’ stand raken of zelfs veranderingen saboteren.  Daarom is het belangrijk om veranderingen geleidelijk, gedragen en gericht door te voeren. Natuurlijk word je als team in een hectische praktijk regelmatig afgeleid door de waan van de dag. Deze 4 stappen moeten het team helpen om de verandering echt voor elkaar te krijgen.

Veranderingen leiden vaak tot weerstand

Bij het veranderen of in gebruik nemen zijn mensen vaak bang om de voordelen van het bestaande te verliezen. Het is erg menselijk om het verlies van iets als veel vervelender te ervaren dan dezelfde winst (Kahneman). Daarom is het vaak handig om innovaties of veranderingen geleidelijk door te voeren. De kleinere stappen geven ook de gelegenheid om het nieuwe gedrag te automatiseren, voordat de volgende stap weer genomen wordt. Een kind leert ook eerst te kruipen voordat het kan lopen.

Veranderingen realiseren, start met een geweldig doel

Om een innovatie of verandering goed in te voeren of gedragen te krijgen, zijn vier onderwerpen zeer belangrijk. Het eerste is een  doel. Vaak vergeten praktijkhouders goed te communiceren wat het doel is van de verandering. Leg uit wat de voordelen voor de patiënt of team zullen zijn als het team de innovatie succesvol invoert.

Meet het gedrag en niet het resultaat

Het tweede onderwerp is gedragsmetingen. Leg vast wat het gewenste gedrag is en maak dit meetbaar. Natuurlijk moet dat gedrag een voorspellende waarde hebben voor het resultaat dat je wilt bereiken. Als het resultaat moet zijn dat er meer casuïstiek wordt gefotografeerd, dan kun je bijvoorbeeld meten hoe vaak per week er een foto wordt gemaakt.

Laat de gedragsveranderingen zien

Het derde onderwerp is een motiverend scorebord. Het laten zien van getallen kan motiverend werken. Het geeft in ieder geval aan waar je staat en wat de ontwikkeling is. Als je een scorebord gebruikt om te straffen of om ter verantwoording te roepen, dan is het snel gedaan met het veranderingsproces.

Tot slot is het ook belangrijk om gedrag levend te houden. Dat gaat helaas niet vanzelf. Vaak verzucht een praktijkmanager “Maar dat hadden we toch afgesproken?” nadat blijkt dat de nieuwe werkwijze niet meer wordt gevolgd. Het mooiste is als je een ritme van verantwoording kunt afspreken met elkaar. De medewerkers in de praktijk geven dan zelf aan wat zij gaan doen om iets in de komende maand meer of weer voor elkaar te krijgen. Ook vertellen zij zelf hoe ver ze gekomen zijn.

Maar misschien is de grootste valkuil voor het invoeren van iets nieuws wel, dat we vaak te groots en meeslepend dreigen te denken. Eerst maar eens de eerste kleine stap goed zetten en het gewone ongewoon goed doen

Delen met collega's?

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn